Aktualności / Posted on

Co to jest kreatywność?

Co to jest kreatywność? “…to postawa, która umożliwia z jednej strony odnalezienie nowych aspektów w tym, co znane i bliskie, z drugiej zaś stawanie w obliczu tego, co nowe i obce, i za pomocą istniejącej już wiedzy przetworzenie go w nowe przeżycie” (Erika Landau). Mówiąc inaczej, kreatywność to umiejętność dostrzegania w rzeczach zwyczajnych, pospolitych tego, co niezwykłe…

Tworzenie prac plastycznych to okazja do budowania wiary w siebie i poczucia własnej wartości. Planując i wykonując poszczególne etapy pracy, dziecko lepiej poznaje samego siebie, a na podstawie sukcesów, jakie osiąga, buduje wyobrażenie o samym sobie. Warto mieć świadomość, że możemy pomóc w uwolnieniu naturalnej dziecięcej pasji tworzenia: gdy zaczniemy coś robić, dziecko poprzez naturalną ciekawość dołączy do nas i stworzymy coś wspólnie.

Tworząc, rozwijamy niebanalne myślenie, uczymy się podejmowania wyzwań i ponoszenia porażek, otwartości na odmienność, ale przede wszystkim – jest to znakomita okazja, by lepiej poznać swoje dziecko. Dzięki twórczej aktywnosci dzieci radzą sobie lepiej z własnymi emocjami, oswajają lęki, rozumieją świat.

Bardzo chętnie czytamy dzieciom książki, chcemy, aby poznawały nowe, inne światy, stawały się wrażliwe, rozwiązywały problemy, zadawały pytania. Czytając codziennie książeczki rozwijamy w dzieciach pewien nawyk, przyzwyczajenie. Podobnie może i powinno być z innymi aktywnościami: wyrabiając u dziecka nawyk spędzania czasu w określony sposób, inwestujemy w jego ciekawe dzieciństwo i dobre funkcjonowanie na dalszych etapach życia.

Musimy inspirować dzieci do działania. Moim zdaniem aktywność twórcza to taka dziedzina, która nie tylko rozwija zdolności manualne (które są wstępem do pisania) ale w późniejszym etapie także interpretacyjne, społeczne, poznawcze. Na przykład rysowanie to nawyk, przyzwyczajenie, jeden ze sposobów organizacji czasu, który daje już w dorosłym życiu wiele korzyści i radości, a z całą pewnością – wolność i nieograniczone pole do własnej ekspresji.

Kreatywny rozwój dziecka można zaczynać wspierać już od pierwszych chwil życia dziecka. Tak naprawdę w tych pierwszych miesiącach dziecko potrzebuje najbardziej bliskości, czułości i zrozumienia. Dotyk matki, jej zapach, głos to najpotrzebniejsze elementy rozwoju. Zaraz po rozpoznaniu swojej mamy dziecko rozpoznaje tatę i innych członków rodziny. Gdy nasz maluszek zaczyna bardziej obserwować otoczenie, nasłuchiwać dźwięków, to dla nas sygnał, że warto zacząć dziecku pokazywać szerszy świat.

Każdy maluch jest ciekawy świata i często bawi się sam, ale w towarzystwie mamy lub taty dbamy o budowanie wzajemnych relacji, uczymy komunikowania, wyrażania uczuć i własnych emocji. Dziecko obserwuje nas, nasze gesty mimikę twarzy, dźwięki  i stara się je powtarzać. Podczas wspólnych zabaw dziecko nabywa wiele nowych umiejętności na przykład uczy się kolorów, liczenia, kształtów itp. Nie licz, że tak zwane edukacyjne zabawki interaktywne nauczą tego za ciebie. Zdecydowanymi faworytami są zabawki, które można wykorzystać na wiele sposobów, które zmuszają dziecko do własnej aktywności i zabawy, a nie tylko do wciskania kilku guzików.

 

Kilka przykładów sprawdzonych i twórczych zabaw z naszymi maluchami :

 

* Maluchy interesują się wszelkiego rodzaju metkami, sznurkami, guziczkami i fakturami. Można zakupić zabawki tego typu lub spróbować wykonać je samemu. Na przykład odkrywczą pikę, lub sensoryczną książeczkę. W taki sposób pozwalamy dziecku odkrywać świat wieloma zmysłami. Coś szeleści, dzwoni, trąbi, coś jest gładkie, szorstkie lub mięciutkie.

* Wszelkiego rodzaju domki z koca, namioty, kartony niezwykle oddziaływają na wyobraźnię każdego dziecka. Zabawy w a ku ku!, w sklep, w dom, czy teatrzyk, to tylko kilka przykładów aktywności do których dochodzi dzięki wykorzystaniu zwykłego kartonu 😉

* Kreatywne druciki zaciekawią każdego malucha. Są miękkie kolorowe i łatwe w wyginaniu. Można je wkładać do butelki, durszlaka i innych przedmiotów. Wspaniałe ćwiczenie małej motoryki czyli sprawności dłoni i palców.

* 12 i 16 miesięczniaki są już wystarczająco duże i sprawne aby porysować po chodniku kolorową kredą. To kolejna ciekawa dla nich zabawa, aktywność i praca nad małą motoryką.

* Polecam dla dzieci już od 12 miesiąca wszelkiego rodzaju układanki, dopasowanki, nawlekanki. Większość z proponowanych na rynku szczególnie tych drewnianych uczy logicznego myślenia, dedukowania, wyciągania wniosków, precyzji ruchów, poszerza wiedzę o otaczającym świecie, uczy kolorów, cyferek, wielkości i kształtów.

* Przebieranie się i przymierzanie za dużych buty, czapek, szalików i rękawiczek, to kolejna odkrywcza dla malucha zabawa. Dodatkowo możemy ją urozmaicić przed lustrem strojąc różne miny.

* Wreszcie te niekoniecznie lubiane przez rodziców ale ukochane zabawy przez dzieci czyli malowanie, rysowanie, lepienie, mazianie w różnych masach plastycznych.  Nie każde dziecko pokocha od pierwszego razu, bo każde jest inne. Malowanie palcami odciskanie dłoni, liści czy ziemniaczanych pieczątek to mnóstwo radości dla dziecka.

* Miski, garnki, chochle, łyżki to dopiero jest zabawa!Jeśli chcesz ją dodatkowo urozmaicić wsyp do jednej miseczki na przykład fasolę i pokaż dziecku jak może za pomocą łyżki przekładać z miski do miski lub do garnka ziarna fasoli. Nie dość, że to fajna zabawa, dźwięki to jeszcze dziecko uczy się obsługiwać łyżką i trenuje małą motorykę.

* Wszelkie zabawy w sortowanie, układanie według koloru lub kształtu nie tylko uczą ale i bawią dziecko. Zawsze pamiętaj nagrodzić dziecko oklaskami i pochwałą Super! bardzo dobrze! To niezwykle motywuje i pokazuje dziecku, że pochwalasz i akceptujesz to co wykonało.

* Pudełka lub butelki sensoryczne z pewnością zaciekawią każdego maluszka. Do pustych opakowań wsypujmy różne przedmiotu, maluszek potrząsa nimi, obserwuje i nasłuchuje. Dodatkowo do butelek sensorycznych można dodać wodę, a nawet ją zabarwić. Maluszek będzie obserwował wirujące przedmioty. Aby wsypany do wody brokat wolniej opadał dodaj łyżeczkę gliceryny 😉

 

Polecam źródło kreatywnych inspiracji : http://dzieciakiwdomu.blogspot.com/

art2 art1

opracowała:

Iwona Siwik

Co to jest kreatywność?